• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

کشتی ایران قهرمان جهان شد

  • 28 شهریور 1392 - 0:02
کشتی ایران قهرمان جهان شد

معجزه‌ای که تیم ملی کشتی آزاد ایران انتظارش را می‌کشید در میدان جهانی بوداپست به وقوع پیوست و با راهیابی عزت‌الله اکبری به فینال وزن ۷۴ کیلوگرم، تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از ۱۱ سال بار دیگر قهرمان جهان شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان کشتی‌گیران وزن ۷۴ کیلوگرم به میدان رفتند. این در حالی بود که روس‌ها تا پایان ۶ وزن اول ۷ امتیاز از ایران پیش بودند و قهرمانی ایران در آن زمان چیزی شبیه معجزه بود اما این اتفاقات یکی یکی رخ داد تا با پیروزی ۴ بر ۳ عزت الله اکبری مقابل رشید قربان اف ازبکستانی و راه یابی این کشتی‌گیر به فینال، ایران توانست سرانجام فرمانروایی روس‌ها را سرنگون کند و پس از ۱۱ سال دوباره آقای کشتی جهان شود.

آخرین باری که ایران قهرمان جهان شده بود به سال ۲۰۰۲ و مسابقات جهانی تهران بازمی‌گشت و حالا پس از ۱۱ سال جام قهرمانی دوباره به خانه برمی‌گردد. این، پنجمین قهرمانی ایران در کشتی آزاد جهان است. همچنین تیم ایران پس از ۴۸ سال در خارج از خانه قهرمان جهان شد.

به گزارش ایسنا، مسابقه‌های جهانی ۱۹۶۱ یوکوهاما، ۱۹۶۵ منچستر، ۱۹۹۸ تهران و ۲۰۰۲ تهران چهار عنوان قهرمانی پیشین ایران در مسابقه‌های جهانی هستند.

اما در رقابت‌های وزن ۷۴ کیلوگرم شکست کاباهر هوبژتی از روسیه مقابل یاداو از هند اولین حادثه بزرگ بود که ایران انتظارش را می‌کشید. باخت این کشتی‌گیر هندی مقابل جردن باروفس قهرمان جهان و المپیک از آمریکا باعث شد تا نماینده روس‌ها بدون هیچ بردی حذف شود. در این شرایط ایران تنها به مدال عزت‌الله اکبری (به هر رنگی هم که باشد) احتیاج داشت تا قهرمان جهان شود. اکبری که پیش از این تجربه بین‌المللی بسیار کمی داشت و تنها در آسیا برنز گرفته بود، قدم به قدم پیش رفت و اوج گرفت.

او ابتدا الکساندر بورکا از مولداوی را ۱۰ بر ۲ برد سپس یاکوب ماکاراشویلی از گرجستان را ۷ بر صفر شکست داد و مقابل مورا بلانکو از کوبا هم ۵ بر ۲ پیروز شد. تاکاتانی از ژاپن قربانی بعدی جانشین صادق گودرزی بود (با نتیجه ۶ بر ۴) تا ملی‌پوش ۷۴ کیلوگرم ایران خود را در نیمه نهایی ببیند.

اکبری در نیمه نهایی هم با نتیجه ۴ بر ۳ رشید قربان‌اف از ازبکستان را برد و فینالیست شد.

ثبت دیدگاه