• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024

دنیای بدون روستا غیرقابل تصور است

  • 12 مهر 1396 - 23:07
دنیای بدون روستا غیرقابل تصور است

همواره روستاها نقش مهمی را در تولید و اقتصاد،فرهنگ و ورزش، امور سیاسی و اجتماعی و… در کشور داشته اند، اما همراه با گسترش زندگی شهرنشینی در ایران معضل مهاجرت از روستاها به شهر نیز نسبت به گذشته تشدید یافته و با عدم ساخت و ساز در برخی روستاها آنها را درآستانه نابودی قرار داده است.

متاسفانه امروزه برخی شهروندان روستایی، مهاجرت بی مورد به شهر را همگام با مد دانسته و علیرغم تبعات آن مایه فخر و پیشرفت برای خود می دانند. در این راستا عدم فرهنگسازی و عدم معرفی صحیح زیبایی ها و برتری های زندگی روستایی و برخی تبعیضات و اهمیت های غلط گونه ای که گاها به صورت ناخودآگاه از سوی برخی مسییولین و رسانه ها از جمله صدا و سیما و… بین زندگی شهروندان روستا نشین و شهرنشین سر می زند در کاهش انگیزه به زندگی در روستاها بی تاثیر نبوده است.

روستای قربان آباد با قدمتی طولانی از دسته این روستاهاست.متاسفانه در این روستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها ساخت و ساز جدیدی نداشته حتی در دهه ۸۰ با مهاجرت چشمگیر اهالی با کاهش جمعیت هم روبرو شده است.اگر تاریخچه جمعیتی این روستا را مورد مطالعه قرار دهیم برخلاف جمعیت کشور و شهرها که دارای سیری صعودی هستند این روستا و برخی روستاهای دیگر جمعیتی نزولی دارند.هر چند در سالهای اخیر با خدمات گسترده دولت و افزودن امکانات جدید و با تشویق و حمایت اهالی برای ایجاد مراکز صنعتی زودبازده و تولیدات مختلف و…روند مهاجرت به صفر نزدیک شده است اما تلاش ها برای ساخت و ساز جدید بی فایده مانده است.گر چه باید بافت غالب این روستا که نشانی از هویت مردمان خستگی ناپذیر سالهای دور است بهسازی وحفظ شود اما این روستا برای ادامه حیات نیاز به ساخت و ساز جدید دارد.

بلاتکلیفی اراضی موقوفه اطراف و قیمت گزاف زمین های ملکی داخل این روستا توسط مالکین از عواملی است که به همراه فرهنگ مردم و نداشتن قدرت مالی و… مانع از ساخت و ساز در این روستا شده است.

امید است اداره اوقاف به همراه مالکین شرایطی را برای دسترسی آسان به زمین قابل ساخت و ساز در این روستا فراهم سازند و به همراه ایفای خدمات موثر توسط مسئولین دیگر بیش از پیش در حفظ این محیط های دارای آرامش سهیم باشند.
((دنیای بدون روستا مانند دنیای بدون آب غیرقابل تصور است))

روستای قربان آباد با جمعیتی ۱۵۴ نفره و ۵۱ خانوار در ۴کیلومتری مرکز شهرستان انار قرار گرفته است، یک شهید و دو آزاده و دو جانباز سرافراز از افتخارات این روستاست،این روستا دارای برخی امکانات دولتی بوده وکشاورزی ودامپروری شغل اکثر اهالی این روستاست. بافت قالی، گلیم و جاجیم نیز در این روستا رواج دارد. بیش از ۲۰ کرنو و تنور فعال برای پخت محصولات و غذاهای سنتی و بافت خشت و گلی به همراه عمارت های قدیمی از دیگر خصوصیات این روستاست.

شورای اسلامی قربان‌باد انار

 

 

 

ثبت دیدگاه