• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

برداشت آب از ذخایر نسل آینده؛ وضعیت فعلی آب، تهدید آیندگان است

  • 09 شهریور 1394 - 15:42
برداشت آب از ذخایر نسل آینده؛ وضعیت فعلی آب، تهدید آیندگان است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: باتوجه به افزایش اضافه برداشت آب‌های زیر‌زمینی و مناسب‌نبودن اوضاع آب‌های سطحی باید یک بسیج همگانی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط صورت بگیرد چراکه شرایط فعلی یک تهدید جدی برای آیندگان به حساب می‌آید.

جهانگیر حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وضعیت بحرانی آب‌های کشور، اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در مناطق خشک و نیمه و افزایش جمعیت، این مساله موجب افزایش روز‌افزون نیاز به آب است که باید تدابیر اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت منابع آبی زیرزمینی و سطحی مطلوب نیست،اظهار کرد: این دو اتفاق یعنی از یک طرف افزایش نیاز‌ها و ضرورت‌ها و از طرف دیگر محدودیت منابع در جهت مخالف هم پیش می‌رود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: امروز به جایی رسیدیم که اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی به شدت افزایش پیدا کرده و سالانه حدود شش میلیون مترمکعب از آب زیرزمینی برداشت می‌شود که البته وضعیت آب‌های سطحی نیز بهتر از این نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این اضافه‌ برداشت‌ها از ذخیره منابع استراتژی که هزاران سال گذشته در سفره‌های آب زیرزمینی جمع‌آوری شده‌اند، برداشت می‌کنیم،گفت:این کار در حقیقت برداشت از ذخایر نسل‌های آینده کشور است به همین دلیل باید راهکارهایی اساسی در این زمینه تدوین شود به‌طوری که در حد معقول و به طور متناسب و متعادل از سفره‌ها برداشت شود.

ثبت دیدگاه