• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

گزارشی از آنچه مردم انار در گروه «با استاندار» در خصوص مشکلات مطرح کردند

  • 06 مرداد 1395 - 8:35
گزارشی از آنچه مردم انار در گروه «با استاندار» در خصوص مشکلات مطرح کردند

شماری از اهالی انار روز سه‌شنبه پنجم مرداد در کارگروه «عمرانی-زیربنایی با استاندار» اقام به طرح برخی مشکلات و ارائه راهکارها کردند که در ادامه برخی از آن‌ها منتشر شده است.

 مطالب مطرح‌شده در این گروه از سوی علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان و معاونین وی پیگیری می‌شود.

 * در حال حاضر لایحه ایجاد چند منطقه اقتصادی در مجلس در حال بررسی است. شهرستان انار نسبت به برخی شهرستانهایی که در این لایحه نام آنها برای ایجاد منطقه اقتصادی پیشنهاد شده از مزیت های بیشتر و موقعیت جغرافیایی بهتری برخوردار است مانند شهرستان فسا در فارس. خواهشمندم از طریق استاندار و نماینده محترم پیگیری شود که نام انار در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس که این لایحه هم اکنون در این کمیسیون است, به این فهرست اضافه شود. نماینده محترم نیز عضو همین کمیسیون هستند.

* تالاب فرهنگ آباد انار به دلیل بی تفاوتی محیط زیست در حال نابودی کامل است. آب زهکش بر روی تالاب بسته شده. لطفا از محیط زیست بخواهید که این تالاب را احیا کند.

* مرکز تفریحی و گردشگری دهکده مهتاب انار (تپه های علی آباد) که چند سال قبل درختکاری آن آغاز شد, مدتهاست متوقف شده. این مرکز می تواند خلا وجود یک مکان تفریحی و گردشگری مناسب را در انار پر کند.

* مرمت و احیای خانه ابوالحسن خان و تبدیل آن به یک مرکز اقامتی، یخدان، محوطه داخلی ارگ ساسانی و… می تواند تاثیر بسزایی در رونق صنعت گردشگری در انار داشته باشد.

* بحث احداث توقفگاه قطار مابین انار و جوادیه و همچنین احداث ایستگاه در طرح جدید خط راه آهن یزد-کرمان که از غرب انار عبور می کند، مورد پیگیری قرار گیرد.

* با توجه به وجود گاوداری صنعتی هجری در انار، می توان یک واحد تولید لبنیات در انار احداث کرد.

* مجموعه ورزشی شهید سلیمانی انار نیاز به بهسازی دارد. انار همچنین از وجود یک سالن ورزشی استاندارد رنج می برد.

*اینترنت در انار داغون است. قطعی زیاد دارد.
*کیفیت نان خیلی پایین است.
*شهرداری  انار پول ندارد  که حقوق ماهیانه کارگرانش را بدهد و چند ماهه حقوق این عزیزان به تعویق افتاده.

*سوالی که فکر خیلی ازهمشهرهای مرا به خود معطوف کرده این است اگر  قانون قانون است چرا طرح آرامگاه شهید گمنام (طرح مجوف و توخالی مانند آرامگاه حافظ) را که چند سال پیش تایید شده بود ولی با نظر چند تن از مسئولین انار طرح سازه را عوض کرده‌اند. این در حالی است که این سازه در مجاورت ارگ ساسانی انار قرار دارد.

*آسفالت خیابان و کوچه ها  وضعشان خراب است.

*از آنجایی ک  حضور افغان‌ها در انار ممنوع است و مردم هم به کارگر نیاز دارند مجبورند  از آن‌ها استفاده کنند. بارها شده  برادران نیرو انتظامی، کشاورزان را که در حال جابجایی کارگران افغانی بوده‌اند به عنوان قاچاقچی انسان دستگیر و ماشین آن‌ها را روانه پارکینگ کرده‌اند.

*اوضاع بیمارستان انار داغون است، نسبت به قبل خیلی بهترشده ولی باز هم برا ی شهرستان امکاناتش خیلی خیلی کم است. همین جا از طرف مردم انار از خانم دکتر گنجی، رئیس بیمارستان تشکر می‌کنم. اگر تلاش ایشان و مساعدت وهمیاری خیرین عزیز نبود، بیمارستان همین مقدار هم پیشرفت نداشت.

*شهرک صنعتی انار خیلی جای کار دارد تا بتوان آن را به عنوان شهرک صنعتی خطاب کرد.

*اگر جشن  یا کنسرت بخواهد در انار  برگزار شود، چند نفر از مسئولین آن قدر  سنگ جلوی پای مراسم می‌اندازند که کلا مسئول اجرای جشن یا کنسرت بی خیال  برگزاری مراسم می‌شود.

*از فرماندار سوال دارم اینکه چرا خدمات بهداشتی درمانی امین شهر ساعت کاری اش مثل ادارات دولتی است. مگر مردم امین شهر فقط در ساعات اداری نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی دارند؟

*یک درخواست از مسئولین داریم مخصوصأ فرماندارمحترم، فکری بابت افغانی‌ها انجام دهید. یک کارگر در انار نیست. نیروی انتظامی همه افغانی‌هارا جمع‌آوری می‌کند. ما کشاورزان ضربه بزرگی بابت بی کارگری می خوریم.

*آقای استاندار پل کمر بندی انار کی تمام می‌شود؟ دقیقا چند نفر باید کشته بدهد تا روند اجرای آن تسریع شود؟؟ چقدر صبر ؟؟

*لطفا رو مغازه های انار مخصوصا پوشاک نظارت شود ..قیمتا واقعا بالاست.

*از فرماندار انار خواهشمندیم فکری به حال بیکاری جوانان اناری بکنند…لطفا اگه فردی خواست شغلی ایجاد کند به او کمک کنند نه با نامه نگاری و رسیدگی می‌شود، سنگ جلو پاش بندازید.

*یکی از مشکلات اساسی شهرستان انار موضوع محدوده جغرافیایی شهرستان است. خصوصا ازطرف شهربابک و یزد که در ثبت شرکت و معادن و استفاده از منابع طبیعی مشکل دارد.

*یکی دیگه از مشکلات انار نبودن آمبولانس در مسیر یزد است. ما مردم بارها خواستار این بودیم که بیماران مان به یزد منتقل شوند نه رفسنجان.

*باتوجه به هشدارهای کارشناسان داخلی و اخیرا هم کارشناسان خارجی در مورد مشکلات کم آبی ایران خصوصا استان کرمان و به ویژه شهرستانهای شمالی استان و اینکه اخیرا یکی از نشریات خارجی معتبر نوشته در ۲۰ سال اینده از تمدن هفت هزارساله ایران چیزی جز زمینهای بی آب وعلف باقی نمی ماند، مسئولین استان چه تدابیری برای جلوگیری از برداشتهای غیرقانونی آب اندیشیده اند؟

*خواهش میکنم نظری هم به وضع کوچه ها وخیابانها بندازید. من الان ۱۰ سال است که  ساکن شهرک سجادیه هستم. از ۱۰ سال پیش تا الان هیچ تغییری نکرده است. خواهشا فکری بکنید. اکثر کوچه ها خاکی است و این خیلی ما را اذیت می‌کند.

*از طرف خانواده های شهدا و ایثارگران درخواستی داریم که چرا نزدیک به دوسال و اندی از افتتاح ساختمان بنیادشهید می‌گذرد و جناب استاندارمحترم آقای رزم حسینی و آقای حسنی سعدی هم افتتاحش کردند چرا یک نامه هنوز نمی‌توانند بدهند یعنی سیستم ندارند امکانات ندارند هیچی ندارند. از فرماندار زحمت کش که تلاش کرده و صحبت کرده نامه نگاری کرده جلسه گذاشته خدا خیرش بده می‌طلبد مدیران استان هم  به خاطر این خانواده های رنج دیده فکری بکنند.

*از شرکت گاز انتقاد داریم چرا برای شبکه گاز در کوچه ها همش امروز صبح می‌کنند و همش می‌گویند پیمانکار مشخص شده قرارداد بسته شده امروز میاد صبح میاد ولی دو سه ماه هست قول الکی به ما می‌دهند.

*این کارگروه و سایر نشست ها و کنفرانسهایی که در ارتباط با توسعه و پیشرفت در استان ما کرمان به ویژه در شهرستان انار برگزار می‌شود خروجی موثر و مناسبی نداشته و ندارد چون مسائل در حد مطرح شدن به صورت شعار و گفتار باقی می ماند و هرگز عملی نمی گردد  .

*بندہ بہ عنوان یک بانوے انارے  ھیچ امنیتے در شھر خودم ندارم
امنیت از نظر مردمان انار اینہ کہ توخونہ بشینے و ھیچ تفریحے نداشتہ باشے…امنیت از نظر مردم اینہ اگہ ی دختر برا اثار تاریخے شھرش میرہ عکاسے یه مشت ….  با متلک ھا، مزاحمت ایجاد میکنن

*آیا کسی می‌داند که معدن مس میدوک حوض بزرگ ضایعات شیمیایی خود را که مملو از اسید سولفوریک خطرناک است  و در استخراج مس استفاده می‌شود این حوض یا بهتر بگویم دریاچه سمی را در جناح آبریز انار حفر کرده و میلیونها لیتر اسید وارد آب‌های زیرزمینی منطقه انار می‌کند .مسئولین انار خبر دارند؟

*طبق آمار انجام شده انار و رفسنجان بیشترین آمار سرطان را در کشور نسبت به جمعیت دارند. آیا برای این موضوع یا بهتر بگوییم فاجعه تمهیداتی انجام شده؟

*جناب آقای منصور آبادی، حضرتعالی فرمودید که در کمپ گردشگری انار در حاشیه بولوار جمهوری اسلامی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده اید. این مبلغ در کدام قسمتهای حاشیه بلوار هزینه شده؟

*متاسفانه کارشناسان کشاورزی ما و مرکز تحقیقات پسته بعد از سالیان سال نتوانسته اند سمی را تولید کنند که شیمیایی نباشد و هر روز هزاران لیتر سم در هوا پاشیده می شود و تخریبات زیست محیطی و انسانی را با خود به ارمغان می اورد.

*محله صدرآباد یک فضای سبز یک پارک کوچک ندارد .

*من به عنوان یک دختر اناری این موضوع را مورد چالش قرار میدهم . بانوان این خطه از دیار کریمان ازادی ای در تفریح و حتی ورزش ندارند در خیابان اصلی این شهرستان پارکی ب نام پارک بانوان وجود دارم اما سرک کشیدن جوانان و عده‌ای بی فرهنگ از دیوار پارک معضل بزرگ برای بانوان اناری است !

*جامعه ای که در آن اشتغال و کار نباشد و بیکاری بیداد کند و تفریحگاهی برای شادی و اوقات فراغت جوانان نداشته باشد .ازدواج اتفاق نمی افتد وجوانان از دیوار پارک بانوان سرک می‌کشند و هزاران مورد دیگر. …

*از روزی شهرستان شدیم دو اداره فعال تو شهرستان انار داریم. یکی راهنمایی و رانندگی که چپ و راست جریمه می‌کند ودیگری برادران دارایی که ماشاءالله اضافه کاری هم می‌کنند ولی از بهداشت و درمان واشتغال و…خبری نیست که نیست. کار از بیخ و بن ویران است.

*شما از تهران حرکت کنید جریمه نمی‌شوید ولی به انار رسیدی برگه دستت است. آیا نباید  راه درست باشد تابلو باشد پارکینگ باشد وهمه امکانات باشد بعد اگر رعایت نشد جریمه باشد؟ آیا حاکمان نان به مردم نداده می‌توانند دستی را به خاطر دزدی قطع کنند؟ در کجای قانون خدا نوشته بنده ای باید گرسنه و بیمار و در فقر باشد ولی باید قانون بشری را رعایت کند؟ اگر آن کشاورز بیچاره پول داشت که با پراید کود جابجا نمی‌کرد حداقل وانتی می‌خرید تاجریمه اش نکنند.

*در سی و چند سال منطقه انار را با قدمت چند هزار سال از بین بردند و با مجوزهای چاه نابجا، آبی را که در چند قرن جمع شده بود نابود کردند و حتی اعتراضات مردمی را با خشن ترین الگوهای جهان پاسخ دادند و حالا که سرمایه گذاری مردم بیچاره صرف شده  به فکر کنتور روی چاه های آب افتاده اند. پس خسارت مادی این بیچاره ها را کی می‌دهد؟ حالا عمر و جوانی آنها بماند به قیامت.

*با توجه به اینکه روستای قربان آباد قدمتی کهن دارد و محصولاتی مثل نان کرنو، کماچ سهن و شیر،نان خشک تنوری،کلوچه سنتی،چنگمال،و بافت قالی بافی حتی قالی زمینی هنوز در این منطقه رونق دارد و بافت این روستا یک شکل و قدیمی می باشد بایستی به منطقه بوم گردی تبدیل شود.

*بابت زمینهای تراب اباد که سی سال بر روی آنها کشاوزی شده و الان توسط اداره راه تصرف گردیده و آن کشاورز بیچاره باید خسارت هم بدهد آیا در انار کسی جوابگو نیست.

*موضوع که قابل رسیدگی است جاده انار،امین شهر می باشد ،جاده ای که با حجم رفت و آمد ، بسیار کم عرض است ،جاده ای که در سالهای جان تعداد زیادی از همشهریان عزیزمان گرفت و خانوادهایی که داغ دار و یتیم شدن یا جوانانی که دچار نقض عضو و فلج شدند ، این جاده نیاز به توجه خاص دارد چون که یک جاده کشاورزی،پر رفت امد،کم عرض و تاریک ، این جاده آبستن اتفاقات تلج و ناگوار زیادی هست ، قبل از این که دیر شود کاری بکنید.

*شهرستان انار ما از پاره ای جهات شاید یکی از کم نظیرترین شهرستا نهای کشور باشد که به مواردی از آنها اشاره می کنم تا شما هم خود قضاوت کنید.ما شاید از معدود شهرستانهایی هستیم که فاصله مان تا مرکز استان خودمان هفتاد کیلومتر بیشتر از مرکز استان همجوار است.نزدیکی انار به یزد از دیر باز باعث جدایی عملی ما از استان خودمان و گرایشمان به سمت یزد شده است بیشتر مراجعات پزشکی،خرید مایحتاج و تهیه انواع ضروریات زندگی ما و اخیرا سرمایه گذاری در بخشهای صنعت و کشاورزی و املاک و مسکن ما در استان یزد صورت می گیرد و این مراجعات ما باعث می شود مردم انار شهرستان خود را با شهرستانهای استان یزد مقایسه کنند آنان هرروز مهریز را می بینند که به سرعت به یک شهرستان زیبا و آباد و توسعه یافته مبدل می شود و از طرفی از نگاه مسئولین استان کرمان و از لحاظ تخصیص اعتبارات عمرانی،انار یک شهرستان کم جمعیت و دوراز مرکز استان است که نظیرآن چندین و چند شهرستان در استان کرمان وجود دارد و در خور توجه آنچنانی هم نیست چون هم جزو شهرهای برخوردار محسوب میشود هم ویژگی منحصر بفرد قابل توجهی هم ندارد این دوگانگی همیشه باعث ایجاد حس نارضایتی و گله مندی مردم انار بوده است  و از جهاتی حق هم با مردم است جناب منصور آبادی کافیست وضعیت میراث فرهنگی انار و یزد را مقایسه فرمایید سال گذشته یزد در ایام عید با به نمایش گذاشتن چند آسیاب آبی و چند غذای محلی و البته برنامه ریزی و ساخت امکانات رفاهی و بهداشتی باعث جذب هزاران گردشگر و کسب درآمد فراوان گردید که ما هم در انار با توجه به مسیر های ارتباطی بیشتر و بهتر می توانستیم کار کنیم و نکردیم. نان محلی کرنو می توانست بنام اناری ها ثبت شود که با سهل انگاری و کم کاری از دست رفت و همینگونه خواهد شد قالی دست باف انار و کاربافی و…. جناب منصور آبادی چند سال است مسئولیت میراث انار را بعهده دارید از قنوات انار چه میدانید؟از قنات امین شهر چه اطلاعاتی دارید؟آیا میدانستید به لحاظ موقعیت مکانی و ویژگی ها و حتی ادوات و وسایل به جامانده مثل صدها بیل و کلنگی که مقنیان در زمینهای سنگی مصرف کرده اند تا آب را به این سرزمین جاری سازند،این قنوات ظرفیت ثبت ملی و حتی جهانی را داشته و دارند که هیچ اقدامی از طرف میراث انار نشده و اگر اینها در یزد بود ……بماند
شهرستان انار شاید تنها شهرستان کشور است که حوزه استحفاظی شهرستانهای همجوار از حدترخص شرعی در فاصله پنج شش کیلومتری آغاز می شود شهرستان انار تنها شهری است که در تاریخ کهن ایران ریشه دارد و از هزاران سال قبل درکتب تاریخی نامش به ثبت رسیده اما مرزهایش اینچنین محدود شده است سخن بسیار است و حوصله ها اندک باشد تا مجالی دیگر..

*با سلام از هیت امنای امامزاده محمدصالح و در راس ان امام جمعه محترم شهرمان حاج آقا ابراهیمی خواهشمندیم که سرمزار شهدا که در امامزاده دفن هستند یکم بیشتر حرمت شهیدنگاه داشته شود. در ورودی امامزاده که سمت چپ شهدا دفن هستند آمدند پایه فلزی با  زنجیرگذاشتند در صورتی این زنجیر و پایه  …که گذاشتند اولا باید از روی نصف قبر رد شویم و دری  که گذاشتند آخر وقتی مراسم هست در باز می‌شود تمام قبورشهدا پر از کفش و پلاستیک و آشغال هست به خدا حرمت شهید واجب است.

*فقط می‌دانم کسانی که بانی باز شدن درب کنار قبور شهدا بودند موجب دلشکستگی خانواده شهدا شدند خدا از …

***********

مهندس سیف‌االلهی، معاون استاندار کرمان نیز در این گروه نوشت:

درود بر مردم خوب انار، شهردار سخت کوش و موفق، شورای دلسوز، فرماندار نجیب
پیامها توسط استاندار محترم و معاونین مطالعه می‌شود ولی معمولا اواخر شب یا صبح زود، موارد به مسئولین مربوطه ارجاع می‌شود و بعضی موارد ویژه پیگیری می‌شود. اما اگر صرفا مشکلات تکرار شود بدیهی است برخی حل می‌شود ولی برخی زمان بر است و برخی منابع لازم دارد ولی در هرصورت در فایل مسایل قابل بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر طرح مشکلات به شدت نیازمند ایده راهکار وطرح مناسب هستیم لذا خواهشمند است دراین خصوص نیز مساعدت فرمایید.

ثبت دیدگاه