• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

نماینده انار و رفسنجان: هزینه‌های بالای تولید پسته مشکل‌ساز شده است

  • 03 شهریور 1395 - 7:48
نماینده انار و رفسنجان: هزینه‌های بالای تولید پسته مشکل‌ساز شده است

احمد انارکی محمدی، نماینده شهرستان‌های انار و رفسنجان می‌گوید که هزینه‌های بالای تولید پسته مشکل‌ساز شده است.

انارکی محمدی در گفت‌وگو با انارپرس افزود: اگر هزینه‌های تولید پسته پایین بیاید، قطعا قیمت پسته برای کشاورزان مقرون به صرفه است اما متاسفانه در حال حاضر هزینه‌های بالای نهاده‌ها و تولید، مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

وی از «عدم نقدینگی و تک محصولی بودن در بازار پسته» نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات این بازار نام برد و افزود: «به دلیل تک محصولی بودن منطقه، در فصل برداشت پسته با حجم زیادی از محصول مواجه هستیم.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که بعضی افراد مستقیما به دل شرکت‌های ضبط‌ پسته رسوخ کرده و پسته را از کشاورز خریداری و دریافت می‌کنند و بعضا خود نیز این محصول را بی‌آنکه هیج توجهی به مسایل کمی و کیفی آن شود، صادر می‌کنند.

انارکی محمدی افزود: خریداران خارجی که از کشور های همسایه مانند عراق، افغانستان،هند و… وارد می‌شوند نیز  در تخریب بازار پسته موثرند.

وی گفت: مسلما کسی که وارد بازار پسته ما می‌شود اطلاعات کامل از وضعیت بازار ما دارد و پسته‌ای را که به طور مستقیم از کشاورزان ما می‌خرند و با خود می‌برند، ممکن است بعضا خود آن را صادر می‌کنند که این‌ها  نیز به بازار پسته ما صدمه می‌زند.

نماینده شهرستان‌های انار و رفسنجان در پایان ضمن تاکید بر ضرورت وجود یک متولی قوی در بخش صادرات پسته گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش پسته سرمایه‌گذاری داریم و همچنین سه میلیون نفر نیز در کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق بازار پسته اشتغال یافته‌اند.

بهاره علیرضایی، عضو تحریریه انارپرس

ثبت دیدگاه