• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

منتخب مجلس: جهش تولید نیازمند دیپلماسی اقتصادی قدرتمند است

  • 31 فروردین 1399 - 20:33
منتخب مجلس: جهش تولید نیازمند دیپلماسی اقتصادی قدرتمند است

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم شورای اسلامی عنوان کرد:جهش تولید با دیپلماسی اقتصادی قدرتمند، زیر سایه قوانین کارآمد با نگاه انقلابی و جهادی و استفاده ازتمام ظرفیت‌های کشور، امکان‌پذیر است.

ابراهیم عزیزی یکشنبه ۳۱فروردین در گفت‌ و گو با ایرنا با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ با عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: امروز دشمن برای ضربه‌زدن به نظام اسلامی از همه عرصه‌ها مایوس شده؛ از همین رو سال‌هاست تمام توان خود را در جبهه اقتصادی متمرکز کرده تا با فشار به مردم از طریق اعمال تحریم‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارد، نظام را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های نامشروع و استثماری خود کند.

وی بیان داشت: در چنین شرایطی ضروری است با اهتمام به نام جهش تولید و بدون توجه به وعده‌های پوشالی، باید نقشه راه اقتصادی منطقی و هوشمندانه‌ای طراحی کنیم.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم با بیان اینکه در جریانات سال‌های باوجود قول‌های طرفین مذاکره برای گشایش اقتصادی، هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است، افزود: در واقع هدف دشمن، فلج کردن کشور از طریق بستن شریان های اقتصادی و کسادی  بازار تولید بوده است، در این شرایط یا باید تسلیم خواسته‌های نابجا و غیر مشروع غربی‌ها شویم یا اینکه راه دوم یعنی مقاومت و تکیه بر درون را با نگاه جهادی و انقلابی در اقتصاد انتخاب کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده آمریکا و هم پیمانانش، قابل اعتماد نیستند، گفت: سند این سخن در سال‌های اخیر پاره کردن قرارداد برجام از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده آن هم در انظار عمومی بود که حتی تعجب طرف‌های اروپایی را هم برانگیخت.

 او افزود: رهبر معظم انقلاب سال قبل را سال رونق تولید نامیدند و امسال را نیز باعنوان سال جهش تولید نامگذاری کردند تا با نگاهی به سال‌های گذشته متوجه شویم بر کلیدواژه‌های اقتصاد و تولید، تاکید کرده‌اند؛ چراکه تولید موتور محرک اقتصاد کشور و اصل و اساس کار است.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم اظهار کرد: امروز اکثر تحلیلگران خارجی به این موضوع اعتراف کرده اند که ایران در سال‌های آینده با ادامه مسیر مقاومت اقتصادی و تکیه بر توانمندی‌های داخلی، یکی از شکوفاترین اقتصادها را خواهد داشت؛ گرچه سیاسیون این کشورها و رسانه‌های وابسته به آنان، حاضر به چنین اعترافی نیستند زیرا می خواهند ابهت پوشالی خود را همچنان حفظ کنند.

وی با بیان اینکه برای رونق تولید و شکوفایی اقتصادی گام هایی برداشته شده اما اثر آن‌ها در زندگی مردم محسوس نبوده است، گفت: امسال باید با جهش تولید حاصل این فعالیت‌ها، در زندگی مردم نمود داشته باشد؛ زیرا منویات رهبری نیز نشان از این دارد که جهش در تولید باید به گونه‌ای باشد که مردم رفاه و عدالت اجتماعی را با تمام وجود احساس کنند و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر با برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی، استفاده از تمام ظرفیت های کشور، تکیه بر توان داخلی و همدلی و هم فکری قوای سه گانه تا موانع هرچه سریع‌تر از جلو پای تولیدکنندگان واقعی برداشته شود.

 سیستم بانکی مسوولیت بپذیرد

عزیزی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نگاه‌های غلط به اقتصاد، اجرای ناصحیح خصوصی‌سازی، مدیریت ضعیف، ناکارآمدی قوانین به ویژه در سه مبحث مهم بیمه، بانک و مالیات، تولید و تولید کننده واقعی در کشور با مشکلات بسیاری روبه رو است که همین مسائل، جهش تولید را کُند و بی اثر خواهد کرد و در مقابل شاهد واردات بی رویه و دلال بازی در این عرصه نیز هستیم که اجازه نفس کشیدن به تولید کننده واقعی نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی باید به کمک جهش تولید بیاید، گفت: نباید احساس شود این سیستم هیچ وظیفه‌ای در این قبال ندارد. بانک‌ها کمتر خود را مسوول می دانند و وقتی اقدام به تامین منابع می‌کنند، نظارت کافی را انجام نمی‌دهند.

منتخب مردم شیراز و زرقان افزود: رویکردهای اینچنینی بانک با جهش تولید تناقض دارد، در صورتی که سیستم بانکی باید شفاف، کارآمد و جدی پای کار جهش تولید آمده تا با بهره وری و تامین مالی واحدها، نیازهای کشور را تامین کند.

از ظرفیت های مجلس در مسیر جهش تولید به کار گرفته شود

 وی تحقق معنای واقعی جهش تولید را در گرو بهره ‌گیری از ظرفیت‌های خانه ملت دانست و اظهار کرد: مهم است که بدانیم دشمن هیچ گاه خواستار قوی شدن ما در اقتصاد نخواهد بود و به انحای مختلف جلو این رونق و جهش تولید را خواهد گرفت؛ چراکه تنها اهرم فشارش بر کشور همین است.

عزیزی با اشاره به اینکه باید در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر و مقتدرانه‌ترعمل کنیم، بیان داشت: باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم و در عین حال اتکای خود را به نفت کم کنیم. در این راه برداشت از صندوق توسعه ملی باید به کم ترین حد خود برسد و دولت نباید به این صندوق نگاه قلکی داشته تا هرگاه کم می آورد، از این صندوق برداشت کند.

وی رقابت پذیر بودن تولیدات واحدها، فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصولات داخلی و تکیه برمزیت‌های نسبی داخل کشور را از دیگر اقتضائات جهش تولید عنوان کرد.

به گفته این منتخب مجلس یازدهم واحدهای تولیدی هم اشتغال ایجاد و هم نیازهای اساسی کشور را تامین می کنند؛ اما ضروری است با مدیریت صحیح و اصولی، برای استقلال اقتصادی هدف گذاری کنیم و ضمن اعتماد به تولید داخل، با اراده وارد صحنه تولید و تامین نیازهای اساسی مردم شویم.

عزیزی افزود: مدیران ما در سال جهش تولید باید هنر خلق درآمد داشته باشند و در نظام اسلامی مدیری موفق است که خلق درآمد کرده و بهره وری را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط مبتنی بر عزت، مصلحت و حکمت با سایر کشورها و تعاملات اقتصادی سازنده، ضروری است، گفت: در عین حال، نباید فریب وعده‌های پوشالی را خورد. 

ثبت دیدگاه