• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

احداث بند کنترل سیلاب حوضه آبخیز دروازه قرآن شیراز

  • 06 مرداد 1399 - 20:47
احداث بند کنترل سیلاب حوضه آبخیز دروازه قرآن شیراز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از آغاز عملیات اجرایی احداث بندهای کنترل سیلاب و تاخیری دروازه قرآن شیراز با هدف کنترل سیلاب و ایجاد تاخیر در سیلاب‌های ورودی به کلانشهر شیراز خبر داد.

شهرام منتصری دوشنبه ۶ مرداد در حاشیه بازدید از مراحل آماده سازی و آغاز این پروژه گفت: حوضه آبخیز دروازه قرآن شیراز با مساحت ۲۷۰۸ هکتار در قسمت شمالی این شهر قرار گرفته است.

او افزود: این پروژه شامل ۶ سازه بزرگ آبخیزداری است که برای ساخت و اجرای آن ۱۵۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص و هزینه خواهد شد. 

منتصری حجم عملیات اجرایی سنگ و سیمان در اجرای این سازه ها را ۲۷ هزار متر مکعب اعلام و اضافه کرد: حجم کل مخازن بالادست این پروژه‌ها در هر بار آبگیری حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب است که در زمان وقوع بارش های سیلابی کمک موثری در کنترل رواناب‌های ورودی به دروازه قرآن شیراز خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به نقش موثر و سازنده مردم در اجرای پروژه‌های اجرایی آبخیزداری، بر ضرورت همکاری جوامع محلی، مسئولان سایر دستگاه‌های در روند بهتر اجرای اینگونه پروژه‌ها تاکید و اظهار کرد: اثرات مطلوب این طرح‌ها  تنها با همکاری و تعامل مردم و سازمان‌های مردم نهاد امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پنجم فروردین سال ۹۸، سیلاب ناشی از بارندگی شدید کمتر از نیم ساعته، منجر به ورود حجم عظیمی از سیلاب به دروازه قرآن شیراز شد که با توجه به وجود شمار زیادی خودرو در این مسیر، خسارات متاثرکننده جانی و مالی به شهروندان شیرازی و مسافران نوروزی این شهر، وارد کرد.

کارشناسان یکی از مهمترین دلایل وقوع سیلاب یاد شده را نبود زیرساخت لازم برای مهار و هدایت آب‌های سطحی در محدوده دروازه قرآن، که حدود سه دهه قبل، یک رودخانه فصلی بوده است؛ می‌دانند.

ثبت دیدگاه