• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

واکنش آمریکا در خصوص کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان

  • 08 تیر 1395 - 18:20
واکنش آمریکا در خصوص کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان

 اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت: «رهبر حزب الله لبنان (سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله) در این هفته اعلام کرد که آنها از ایران بودجه و تسلیحات دریافت کردند. آیا شما تعجب نکردید که چرا وی به صراحت به چنین چیزی اذعان می کند؟ٰ»، خاطرنشان کرد:  «من نمی توانم وارد موضوعات اطلاعاتی شوم اما ما از همه کسانی که حزب الله را تامین مالی می کنند خواسته ایم که چنین کاری را متوقف کنند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی کاخ سفید افزود: ما می دانیم که ایران از تروریسم حمایت می کند و ما می دانیم که ایران از حزب الله حمایت می کند، به همین علت است که ما جدی ترین و شدید ترین تحریم را برای انجام دادن این کار ، روی ایران اعمال کردیم. بسیار اهمیت دارد که آنها(ایرانی ها) رفتارشان را در ایجاد توانایی این کار، درک کنند.

وی گفت: ما اخیرا گفتگویی درباره نگرانی های ایران برای دسترسی به بازارهای بین المللی داشتیم، بازیگران مالی به رفتار ایران نگاه می کنند. اگر ایران همچنان اقدام به تامین تروریسم بکند و همچنان منابع را در اختیار حزب الله قرار دهد این مسئله تاثیر خود را خواهد داشت. این بازیگران مالی نمی خواهند با کشوری داد و ستد داشته باشند که چنین کاری می کند.

اریک شولتز افزود: ما نه تنها از ایران می خواهیم که به علت خوب نبودن این کار، آن را متوقف کند و دست از حمایت تروریسم بردارد بلکه از ایران می خواهیم این کار را متوقف کند چون به نفع خودشان هم نیست.

خبرنگار گفت: وی (سید حسن نصرالله) همچنین گفت که آنها به سیستم بانکی نیازی ندارند. پولی که آنها از ایرانی ها دریافت می کنند مستقیما چه از طریق پول نقد یا روش های دیگر، بدست شان می رسد. در این صورت شما از طریق سیستم بانکی اهرم اندکی روی آنها دارید.

سخنگوی کاخ سفید گفت: من مطمئن نیستم که این درست باشد. ما همچنان از همه ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد، از جمله تحریم ها، تا این گروه را هدف قرار دهیم. ما این گروه را به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی کرده ایم. ما معتقدیم که معرفی فهرست شبکه های تامین حزب الله به عنوان سازمان تروریستی  و معرفی شرکت های مالی و بازرگانی صوری متعلق  به حزب الله و دیگر نهادها، بسیار تاثیر گذار بوده اند. رژیم تحریم ها که اوایل امسال تصویب شد، ادامه همین مسیر  است و باعث ایجاد فضایی در سراسر دنیا می شود که باعث می شود نهادهای مالی،  حزب الله را از نهادهای خود رد کنند.

وی افزود: اگر ایران می خواهد به حمایت از حزب الله ادامه دهد، حزب الله نیز جریان مالی و منابع را همچنان خواهد داشت. به همین علت است که اگر ایران می خواهد به بازارهای  بین المللی دسترسی داشته باشد، باید رفتار خود را متوقف کنند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان چند روز قبل گفته بود: «بودجه حزب الله از ایران می رسد و هیچ طرفی ارتباطی با این موضوع ندارد. پول از ایران می رسد، مانند موشک هایی که با آن اسراییل را تهدید می کنیم. از حضرت امام خامنه ای، دولت ایران و رییس جمهور آن به خاطر حمایت بی دریغ از ما در سال های گذشته تشکر می کنیم. ما حقوق ها را می پردازیم و مشکلی در این زمینه نداریم».

ثبت دیدگاه