• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

نامه سه هزار نفر از اهالی موسیقی به روحانی: می‌خواهند ایران را مانند افغانستان و پاکستان ملوک‌الطوایفی کنند

  • 04 شهریور 1395 - 13:29
نامه سه هزار نفر از اهالی موسیقی به روحانی: می‌خواهند ایران را مانند افغانستان و پاکستان ملوک‌الطوایفی کنند

سه هزار نفر از اهالی موسیقی در نامه سرگشاده‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفته‌اند که تضعیف حاکمیت ملی قانون که از سوی برخی افراد آغاز شده، نقطه آغاز تبدیل ایران به افغانستان و پاکستان و حکومت ملوک‌الطوایفی است.

در این نامه خطاب به روحانی آمده: «خوشحالیم که سرانجام نسبت به اظهار‌نظرِ غیرقانونیِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیِ منصوب‌تان، در بابِ پذیرش ممنوعیت کنسرت موسیقی در شهر مشهد، واکنش نشان دادید؛ واکنشی هرچند دیر، هرچند شفاهی و هرچند در جمع و موقعیتی غیرمرتبط. این دیر بهتر از هرگز بود، اما به‌هوش باشید که بسیار ممکن است دیرها به وضعیت‌هایی منتهی شوند که راه‌حل‌شان از جنس هرگز و هیچ‌وقت باشد. و شما که اختیارات ریاست اجرایی کشور را دارید به خوبی می‌دانید که مسئولیتِ عواقبِ دیر و زودها بر عهده‌ آنان است که اختیار دارند.»

آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد دو هفته قبل گفت که نباید در این شهر کنسرت موسیقی برگزار شود. به دنبال این موضع‌گیری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت که هر چند این خواسته قانونی نیست اما آن را می‌پذیرد اما حسن روحانی گفته که باید به قانون احترام گذاشته شود و هر کسی برای خودش قانون وضع نکند.

در ادامه نامه هنرمندان موسیقی به روحانی آمده: «جناب رئیس‌جمهور بنابر آنچه گفته شد و متعاقب مشکلات اخیری که برای امنیتِ حرفه‌ای جامعه‌ موسیقی ایران در رابطه با کنسرت‌های موسیقی ایجاد شده است دو خطر را یادآور می‌شویم. هشدار نخست افغانستان و پاکستان شدن ایران است؛ یعنی تضعیف حاکمیت قانونِ ملی. این اتفاق، که با به بازی‌گرفتنِ اعتقاد و دین و مذهب مردم و با مستمسک قراردادنِ موسیقی کلید خورده است، از طریقِ نفیِ حاکمیتِ واحد قانونی و عادی‌کردنِ ملوک‌الطوایفی شروع شده است. …. راه‌حل قطعاً تنها ایراد سخنرانی نیست. باید حاکمیت واحد قانون اساسی را عملاً نشان داد؛ عملی بیش از یک سخنرانی. از شما می‌خواهیم بر طبق سوگندتان پاسدار قانون اساسی کشور باشید، که این بار با قربانی‌کردنِ موسیقی و موسیقیدان به بازی گرفته شده است.»

در انتهای این نامه آمده: ما، جامعه‌ موسیقی کشور، خواستار برخورد عملی، روشن و الزام‌آورِ دولت و نظام جمهوری اسلامی در جهت احیای حق سلب‌شده‌ مذکور و نیز تضمین جدیِ عدمِ تکرارِ این وضعیت هستیم. ما خواستار اعاده‌ حیثیتِ جامعه‌ موسیقی و احیای حرمت موسیقیدانان‌ایم. ما می‌خواهیم حداقل در حد یک شهروند عادی که حق کسب‌وکار دارد، و شما طومار حقوقش را دو سال پیش یادآوری کردید، به رسمیت شناخته شویم. یادمان نرفته است که شما در وعده‌های انتخاباتی‌تان از احیای اعتبار پاسپورت ایرانی صحبت کردید. به‌نظر می‌آید اکنون اعتبار شناسنامه‌ جامعه‌ موسیقی نیز به خطر افتاده است.»

ثبت دیدگاه