• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

آسیب‌های موج پنجم کرونا همچنان شهروندان فارس را تهدید می‌کند

  • 13 مهر 1400 - 9:01
آسیب‌های موج پنجم کرونا همچنان شهروندان فارس را تهدید می‌کند

سایه تهدید موج پنجم کرونا که در روزهای سیاه استان فارس شمار جانباختگان را به بیش از ۴۰ نفر در یک روز رساند، همچنان بر سر این استان سنگینی می‌کند؛ در همین حال مسئولان تاکید کردند که رهایی از خطرات این موج سهمگین در گرو رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استقبال از واکسیناسیون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز دوشنبه در چهارصد و هجدهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه با بیان اینکه در حال عبور از موج پنجم کرونا هستیم، گفت: شرایط کنونی بهترین موقعیت برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون و دریافت واکسن کروناویروس است تا در صورت بروز موج های بعدی، ایمنی بالاتری داشته باشیم.
 مهرزاد لطفی تاکید کرد: در شرایطی قرار داریم که لازم است مردم استان فارس همچون همیشه، هوشمندی اجتماعی بالای خود را به نمایش گذاشته و با تشویق یکدیگر برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون و دریافت هرچه سریع تر واکسن، به ایمنی بالایی در سطح استان برسیم.
وی با بیان اینکه همچنان در حال عبور از موج پنجم کرونا در کشور هستیم، نسبت به خطر مواجهه با موج های بعدی این بیماری هشدار داده و افزود: در شرایط کنونی با مشارکت در افزایش پوشش واکسیناسیون، می توانیم ضمن پیشگیری از مواجهه با موج های بعدی بیماری، ایمنی خود را در صورت آغاز موج جدید این بیماری، افزایش دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن دعوت از مردم به حمایت و تشویق یکدیگر در دستیابی به هدف مهم پوشش گسترده واکسیناسیون در کشور اظهار کرد: مجموعه سلامت استان نیز با گسترش پایگاه های ثابت و سیار در شهرها و روستاهای استان تلاش کرده تا دسترسی حداکثری مردم را فراهم آورد.
لطفی با تاکید بر اینکه بزرگترهای خانواده، جوانان و اطرافیان را برای انجام واکسیناسیون تشویق کنند، اضافه کرد: با توجه به اینکه در آینده نزدیک، محدودیت های هوشمند کرونایی در کشور اجرا می شود، افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، برای بهره مندی از خدمات شهروندی مانند مراجعه به مکان های عمومی و سازمان ها دچار محدودیت می شوند.
وی با این هشدار که بی توجهی برخی افراد جامعه نسبت به ضرورت واکسن زدن، تهدیدی برای تمامی جامعه است، گفت: هر گونه تسریع در مراجعه برای دریافت واکسن، یک گام رو به جلو برای بازگشت به روزهای عادی جامعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بار دیگر سامانه https://vcr.salamat.gov.ir/fa را برای مراجعه و دریافت کارت دیجیتال واکسن معرفی کرده و ادامه داد: دریافت این کارت دیجیتال به منزله نوعی گواهی برای افراد جامعه با آغاز محدودیت های هوشمند در سطح کشور است.
وی با بیان اینکه فعالیت بی وقفه و حجم بالای مراجعه به مراکز منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا(۱۶ ساعته)، آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی و مراکز بهداشت و درمان استان نشان دهنده شدت بیماری و گستردگی چرخه های آن در سطح جامعه است، هشدار داد: همچنان نزدیک به ۳۰ درصد از مراجعان به مراکز ۱۶ ساعته یا آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی در فارس به بیماری کووید۱۹ مبتلا هستند و در این شرایط هر گونه سهل انگاری و عادی پنداری، سبب بحرانی جدید خواهد شد.

دعوت به دریافت کارت واکسن دیجیتال در سامانه وزارت بهداشت
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس از ابتدای شیوع تا دوشنبه، دوازدهم مهر ۱۴۰۰، از افزایش شمار جانباختگان این بیماری به بیش از ۶هزار و ۷۰۰ نفر در فارس خبر داد.
«عبدالرسول همتی»  گفت: با جان باختن ۱۵ هم استانی دیگر در اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به ۶ هزار و ۷۰۱ هم استانی رسید.
وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۴۸۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده است، افزود: با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۰۶هزار و ۹۲۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.
همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۹۱هزار و ۶۴۳مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۳ هزار و ۵۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۴۹ هزار و ۹۷۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.
 همتی با اعلام خبر بستری ۲۶۸ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند، دو هزار و ۱۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۲۰۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.
معاون بهداشت دانشگاه همچنین از بهبودی ۴۳۶ هزار و ۷۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.
وی همچنین آمار مراجعه به مراکز منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا (۱۶ ساعته) در ۲۴ ساعت گذشته را نیز هزار و ۵۲۳ مورد اعلام کرد.
همتی با بیان اینکه تا کنون، دو میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۲۹ دز واکسن نوبت اول و ۹۸۳ هزار و ۵۱۹ دز واکسن نوبت دوم در مراکز واکسیناسیون به مردم تزریق شده است، افزود: تا کنون سه میلیون و ۴۷۱ هزار و ۷۴۸ دز واکسن کرونا در فارس تزریق شده است.
این مقام مسوول در دانشگاه با بیان اینکه کماکان جمعیت هدف دریافت واکسن کرونا، افراد ۱۲ سال به بالا هستند که می توانند به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه کنند، توصیه کرد: با توجه به اینکه در هفته های آینده طرح واکسیناسیون هوشمند اجرا می شود، از مردم استان دعوت می شود تا در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون، مراجعه نمایند.
وی از آن دسته از افرادی که دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، خواست تا برای دریافت کارت واکسن دیجیتال خود به سامانه https://salamat.gov.ir/ مراجعه کنند تا با توجه به اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند در آینده نزدیک، برای دریافت خدمات شهروندی نظیر مراجعه به مراکز عمومی، با مشکلی مواجه نشوند.

ثبت دیدگاه